loading...

Tuesday 7 March 2023

'Sambung degree menuju akhirat la makcik' - Warga emas sambung pengajian ijazah, tetapi diperli 2 lelaki ini



Baru-baru ini laman Facebook Oh! Media berkongsi mengenai kisah seorang warga emas berusia 64 tahun masih gigih menyambung pelajarannya di institut pengajian tinggi awam (IPTA). 


Menurut Oh! Media, biarpun dirinya hampir tujuh dekad dan mempunyai 10 orang cucu, angka tersebut bukanlah menjadi penghalang untuk dia meneruskan usaha untuk menimba ilmu. 



Kesungguhan warga emas itu membuatkan ramai anak muda terinspirasi dan menaikkan kembali semangat mereka untuk terus belajar.


Malangnya, ada beberapa individu yang dilihat memperlekehkan usaha warga emas berkenaan. Bagi mereka, usaha warga emas itu hanyalah sia-sia dan berpendapat dia sepatutnya belajar tentang ilmu akhirat. 


"Sambung degree menuju akhirat la makcik. Degree dunia tak ada satu habuk pun di usia begini," kata Aris. 


"Menuntut ilmu tu memang baik. Tapi kalau menuntut ilmu akhirat itulah yang terbaik pada usia senja ini," kata Mohamad. 



Kenyataan yang dibuat dua individu terbabit seolah-olah menuduh warga emas berkenaan mengabaikan ilmu agama. Sedangkan mereka berdua bukan ahli keluarganya, apatah lagi kenalannya. 


Bagi netizen, mentaliti orang seperti dua individu berkenaan menjadi penghalang kepada kemajuan. 


"Bila tengok baik lain ke depan dari kita, mulalah kata macam-macam. Padahal orang kita sendiri nak sambung belajar, upgrade ilmu pun kena bahan. Patutlah taraf hidup takat tu je, tak maju-maju," kata Christo. 


"Tak perlu pun sindir gitu. Mana tau di usia 64 tahun tapi masih mampu belajar sesuatu yang baru jauh lebih baik pemahamannya dari golongan muda. Entah-entah dia lagi sihat tubuh badan dari orang muda yang ketagih macam-macam," kata Mustaqim. 


Sumber: Twitter Syed Akramin, Oh! Media



from The Reporter https://ift.tt/2Xg8wzF
via IFTTT

from Cerita Terkini Sensasi Dan Tepat https://ift.tt/R0Nqd5z
via IFTTT

0 comments:

Post a Comment

loading...