loading...

Sunday 7 April 2019

Elakkan tukar pakaian di hadapan anak selepas berusia 2 tahun - PHM


Info dari Public Health Malaysia mengenai penderaan seksual kanak-kanak yang ibu bapa dan penjaga perlu tahu. Semoga bermanfaat. 

Penderaan seksual kanak-kanak adalah aktiviti seksual yang dilakukan oleh individu yang lebih dewasa dengan kanak-kanak untuk memuaskan nafsu mereka yang tidak terkawal. Sebarang bentuk perlakuan orang dewasa yang memaksa, memujuk, mengugut atau menggunakan tipu helah untuk memperdaya kanak-kanak seperti;

SENTUHAN FIZIKAL
  • Ciuman, rabaan, seks oral dan memaksa kanak-kanak menyentuh/membelai/mengusap alat sulit orang dewasa.
  • Memasukkan alat sulit zakar/alat sulit/jari/objek ke dalam faraj, mulut atau dubur.

PERLAKUAN YANG TIDAK MELIBATKAN SENTUHAN
  • Menunjukkan gambar atau video pornografi kepada kanak-kanak.
  • Memaksa / mengeksploitasi kanak-kanak untuk mendedahkan tubuh, bercakap perkara yang berunsur lucah secara lisan atau melalui memperdaya kanak-kanak melalui internet siber / media sosial contoh wechat, whatsapp dan sebagainya.



Dalam 85% kes yang dilaporkan, pesalah adalah seseorang yang dikenali oleh kanak-kanak yang menjadi mangsa. 

Ajar anak anda untuk mengenali tingkah laku pelaku dan dengan cepat memberitahu orang dewasa yang dipercayai, atau gurunya tentang kejadian tersebut. 


Hati-hati dengan siapa yang anda tinggalkan anak anda bersama dan di mana anda tinggalkan dia. Pelaku boleh menjadi rakan atau ahli keluarga serta orang asing.

Jangan biarkan sesiapa membahasakan anak anda sebagai pasangannya dan bergurau sambil bermesra melibatkan sentuhan yang berlebihan. Contohnya, setiap kali berjumpa dengan anak kita, mereka akan berkata, "Lihat isteri aku cantik sungguh hari ini", sambil memeluk dan membelai anak.

Jika bukan ANDA yang melindungi anak sendiri, siapa lagi? 


Kanak-kanak hari ini sangat advance berbanding kita. Mungkin ada kawan-kawan anak-anak kita telah terdedah dengan video lucah di rumah mereka. Jangan biarkan anak anda menjadi bahan eksperimen kepada permainan kotor ini. Anda boleh kesan perkara ini dengan mendengar perbualan dan bahasa yang mereka gunakan dalam perbualan.

Anak makin advance, ibu bapa perlu lebih ke hadapan.


MENGENAL PASTI TANDA-TANDA PENDERAAN SEKSUAL KANAK-KANAK

Anda mungkin mengalami kesukaran mengenal pasti kanak-kanak yang didera secara seksual jika dia tidak memberitahu anda secara langsung. Perhatikan tingkah laku mereka jika anda mengesyaki kanak-kanak itu telah didera secara seksual.

TANDA-TANDA FIZIKAL: 
  • Gatal-gatal pada alat kelamin atau dubur
  • Sakit atau kecederaan alat kelamin / dubur
  • Sakit ketika membuang air kencing
  • Lelehan dari faraj / zakar
  • Sakit perut
  • Penyakit kelamin
  • Kehamilan

TANDA-TANDA TINGKAH LAKU
  • Suka berpaut
  • Mengasingan diri/ menghisap jari
  • Terbuang air kecil (kencing) di tempat tidur
  • Ponteng sekolah
  • Prestasi yang lemah di sekolah
  • Melarikan diri
  • Penyalahgunaan arak dan dadah
  • Percubaan bunuh diri
  • Melancap dengan berlebihan
  • Tingkah laku menggoda
  • Pengetahuan dan aktiviti seksual tidak sesuai untuk umur


“Mak... pakcik dah buat yang bukan-bukan pada saya”

“Eh, kamu jangan nak pandai-pandai buat cerita”.

Ini adalah isu yang sering berlaku. Individu terdekat tidak mempercayai aduan yang diberi oleh mangsa. Biasanya kanak-kanak terlalu takut untuk memberitahu anda tentang penderaan kerana pelaku adalah seseorang yang mempunyai kuasa atau kuasa atas mereka. Mereka juga boleh takut bahawa anda akan marah atau anda akan menyalahkan mereka kerana apa yang berlaku. 

Jika kanak-kanak tersebut mempercayai anda, ianya cukup untuk dia memberitahu anda mengenai kejadian yang telah berlaku, termasuk yang melibatkan cinta dan seks dengan sesiapa sahaja. Oleh itu belajarlah untuk menenangkan dan menyakinkan anak anda bahawa apa yang berlaku bukanlah kesalahannya.


AJARKAN ANAK ANDA PENJAGAAN KESELAMATAN TUBUH BADAN MEREKA

Kanak-kanak harus diajar untuk mencintai dan menghormati tubuh mereka sendiri dan ada peraturan tertentu mengenai apa yang orang dewasa dapat lakukan kepada mereka. Ia juga penting untuk menekankan bahawa terdapat cara menyentuh yang betul dan salah. Kanak-kanak dapat menilai sama ada sesuatu yang betul atau salah dengan mempercayai perasaan mereka dan mendengar perasaan mereka.


"Ia adalah badan saya. Tubuh saya istimewa dan penting."

"Saya perlu mencintai dan menjaganya."

Anda boleh mengajar anak anda bahawa apa yang diliputi oleh seluar dalamnya dipanggil bahagian peribadi dan ia hanya miliknya dan tidak boleh disentuh oleh sesiapa saja atau tanpa izinnya. Tekankan bahawa bahagian peribadi disentuh hanya untuk tujuan kebersihan dan juga sebab-sebab perubatan, misalnya doktor.


PERBENDAHARAAN KATA YANG SESUAI UNTUK BAHAGIAN-BAHAGIAN TUBUH

Gunakan kata-kata anatomi seperti zakar, faraj, payudara dan bukannya kata penghakiman seperti “pek-pek” (faraj), dan “kote” (zakar). Adalah penting untuk menggunakan perkataan yang betul untuk bahagian-bahagian badan kerana jika seseorang menyentuh bahagian peribadi mereka, mereka dapat memberitahu anda apa yang terjadi.


AJAR ANAK ANDA UNTUK MENDENGAR GERAK HATINYA SENDIRI

Kanak-kanak boleh belajar untuk mempercayai perasaan mereka tentang orang dan menyentuh dan ada suara di dalamnya (intuisi) yang secara naluri akan memberitahu mereka apabila ada perkara yang salah. Apabila sentuhan membuat kanak-kanak merasa keliru dan tidak selesa, itu adalah suara dalamannya (gerak hati) memberitahu dia bahawa sentuhan itu buruk. Ajar anak anda mempercayai suara dalaman.


MEMAHAMI ANAK ANDA

Bina hubungan yang baik dengan anak anda supaya dia boleh bercakap dengan anda. Kanak-kanak jarang berbohong tentang penderaan seksual. Kanak-kanak kecil tidak boleh membuat cerita tentang orang yang melakukan perbuatan seks kepada mereka. Mereka hanya tidak mempunyai pengetahuan yang cukup untuk dapat membuat cerita sedemikian.

TIADA RAHSIA DALAM KALANGAN KELUARGA

Cuba untuk tidak mempunyai rahsia di kalangan ahli keluarga. Selalunya pemangsa memberitahu kanak-kanak bahawa “ini adalah rahsia antara anda dan saya.” Ini menyebabkan perasaan bersalah dan dengan itu dia mendedahkan penderaan. Katakan kepadanya bahawa dia benar untuk memberitahu dan bahawa dia tidak perlu menyimpan rahsia yang membuatnya berasa takut atau tidak selesa.



from The Reporter http://bit.ly/2KqGxZE
via IFTTT

from Cerita Terkini Sensasi Dan Tepat http://bit.ly/2FW0m5V
via IFTTT

0 comments:

Post a Comment

loading...