loading...

Wednesday 19 December 2018

'Dia grab shower cap dan cekup kepala nurse pregnant, almost mati then dia gelak' - Gadis kongsi pengalaman tinggal di wad psikiatri


Penyakit mental merupakan satu masalah kesihatan yang seringkali dipandang rendah oleh masyarakat. Ada yang menganggap penyakit ini berkaitan dengan individu yang kurang mendekati ilmu agama, tidak pandai mengawal diri, kurang cerdik dan sebagainya. Lantas, individu ini dijauhi kerana menganggap akan mengancam diri mereka sedangkan pesakit mental sentiasa memerlukan sokongan moral dari orang sekeliling.

Satu kisah yang cukup menarik dikongsikan oleh pesakit ini yang berdepan dengan tekanan dan emosi sepanjang hidupnya dan beliau juga berkongsikan peristiwa pesakit-pesakit lain semasa berada di dalam wad psikiatri. 

Kisahnya mendapat perhatian netizen dan statusnya di twitter itu diulang kicau hampir 14.8 ribu. Apa yang menarik, netizen tidak putus memberikan kata-kata semangat dan doa buatnya supaya sentiasa kuat.

BEING in a psychiatric ward for almost a month makes me realise a lot of things. I don’t know what to do, i don’t know what to think. When I was first admitted here, I was so scared and alone. I had no idea what the hell is going on.

But first, about 4-5 months ago I was dignosed with MDD (Major Deppresive Disorder), BPD (Borderline Personality Disorder), Shizoprenia, Anxiety and Panic Attack. I started to get profesional help just a few weeks after raya puasa.

I get admitted to psy ward twice. The first one took me 2 weeks to be in there and the second one is almost a month.

PERASAAN BERCAMPUR ADUK

The feeling of being there for first time? Of course, i’m scared to death because theres a lot of “crazy” people in there (including me i guess) theres mix feelings about being in there. But for the sake of my parents, i got to say yes untuk masuk sana.

Doctor put me on the special side of the ward where theres a people like me, i mean people who suffered from MDD & also have suicidal thoughts together so that the nurse can keep an eye on us 24/7 (incase me, or other patient do something stupid such as trying to hurt or kill ourself).

There’s a few of the patient there yang friendly gila, tegur me all the time and nak duduk sebelah I sampaikan nak tidur sekali. It makes me feel so uncomfortable and takut incase they do something bad to me or might probably choke me while i was asleep.

SEMBUNYIKAN PERASAAN TAKUT DAN SEDIH

Everyday akan ada drama baru. Time tidur 2-3 pagi pun ada dua orang patient situ jerit and bergaduh sesama sendiri, i can’t sleep and nangis sepanjang malam but i hide it from the nurse cause if they saw me like that, they’ll write it dalam my record and i akan lagi lambat balik rumah.

Pukul 4 pagi dah kena bangun mandi. Mandi pulak pintu tak ada lock so kalau orang tolak nasiblah nampak kau dalam tu. Rasa macam nak samak mata tiap hari sebab most of the patient situ mandi bogel, ada jugak yang saja-saja bogel and mandi dekat sink.

Forgot to mention that bila masuk sana, phone jam gelang cincin or anything tak boleh bawak masuk. Bawak diri je boleh. Pakaian dalam pun tak pakai, but baju sana tebal so tak nampak lah sangat. Bahaya bila bawak masuk sebab ramai patient dalam tu creative. Boleh guna utk kill each other.

Tempat mandi takde lock? Guess what? Jamban takde pintu. So kalau tengah berak ke apa nasiblah kalau patient lain nampak. Tapi sepanjang kat sana sebulan aku rasa aku berak 2 kali je kot, sebab aku jarang makan and still tak nak makan masa tu.

Berat aku before ada deppression ni lebih kurang 63 kg but then mendadak turun smpai 42kg, tiap pagi lepas mandi akan timbang berat and check tekanan darah. Berat tak naik naik, malah makin turun even aku makan sana 5 kali sehari. But selalu tak habis, paling banyak 6 suap then buang.

There’s one aunty cina tu bawak masuk shower cap senyap-senyap (baju kami ada poket and sometimes guard terlepas pandang), and ada one patient yang ada skizo ni dia grab shower cap tu dari bawah bantal aunty cina tu and dia cekup kepala nurse pregnant, almost mati then dia gelak. Bila tanya kenapa dia buat macam tu, patient jawab, “dia suruh dia suruh hahahahaa.” 

SENTIASA ADA BISIKAN BUAT SESUATU YANG TAK TERDUGA

For your information, people who suffer from skizoprenia ni dia dengar bisikan and nampak bayangan. So i guess “dia” yang patient tu maksudkan mungkin bisikan or bayangan dia nampak, suruh bunuh nurse tu. Jadi depan mata aku seram smpai tak boleh tidur malam, selalu rasa akan ada orang ambil bantal and tekup muka aku masa tidur sampai mati. I mean, memang aku nak mati tapi ngeri kalau mati kena bunuh dengan orang. Kalau bunuh diri tu boleh terima lagi, mati kena bunuh? Sorry no.

Patient tu kena ikat dekat sebelah katil aku sebab situ je kosong, time tu memang ramai gila patient baru masuk. Bayangkan macam mana aku nak tidur, dia menjerit menangis struggle nk lepaskan diri. Nurse suap makan dia ludah, kencing atas katil. aku dah macam...

Aku dapat kawan, nama dia Sarah. Rambut dia pendek, blonde dan cantik macam omputih. Dia cuba bunuh diri dengan cara lompat dari kereta. Masa tu boyfriend dia pecut laju gila, kaki and tulang rusuk patah, muka lebam. Dialah peneman aku makan, pergi mandi skali, tidur pun peluk dia. Sampai sekarang kami still contact through WhatsApp. Bila berkawan dengan Sarah, baru aku sedar hidup dia lagi teruk dari aku. Bapak dia terlibat dengan dadah and still dalam lokap, mak dia dera dia dari kecik (sepak terajang, hentak kepala kat lantai, simbah air panas).

Bila dah masuk 20, boyfriend dia pulak curang and kaki pukul, and thats the reason why dia ada deppression, post-traumatic stress disorder (ptsd). Sometimes malam dia meracau suruh mak dia stop, maybe stop pukul dia kot and dia akan menangis sambil tidur. Aku akan peluk and calmkan dia.

After diorang transfer patient yang nak bunuh nurse tu pergi katil lain, ada new patient duduk sebelah aku. Dia kerat kaki guna gergaji sampai nampak luka bekas dia kerat tu, kalau tanya sebab apa dia akan jawab “sebab akak takde benda tu.” Apa dia benda tu? Aku pun tak tahu.

ADA KELUARGA TAK FAHAM SITUASI PESAKIT

Ada lagi one patient ni, dia gunting rambut smpai hampir botak sebab dia sndiri tak sedar. Dia pun ada MDD macam aku. Dia cuba bunuh diri dengan cara bakar bilik dia and lock herself in the room so that mati terbakar/lemas sebab asap. Dia kat luar pakai tudung labuh and hafizah. Yang aku kesian dekat dia sebab, masa family dia melawat, aku tak nampak langsung diorang hug or cakap elok-elok dengan dia. Mak, bapak, makcik, nenek dia masing-masing jerkah dia sebab buat benda “bodoh” tu. 

Aku nampak dia diam je sambil air mata mengalir. Bila dia duduk katil dia balik, aku peluk dia. Aku tanya dia, kenapa family macam tu? Then dia cakap, biasalah. Family tak faham and kerap salahkan dia. Cakap dia memalukan sebab masuk ward “gila”. Bapak dia mengamuk suruh dia keluar jugak dari situ. Dia dah 18, so its her choice nak duduk sana ke tak, tak perlu kebenaran parents.

Also ada one chinese girl tu cantik, umur 28 tahun. Nak bunuh diri dengan cara overdosed her sleeping pills. Coma for a week then they send her to psychiatric ward untuk rawatan lebih lanjut. She's kinda a little bit crazy. I mean, crazy, happy go lucky kinda person. I miss her! 

Funny part is when i ask her why pilih cara overdosed? Dia jawab “kamu semua bodoh mau mati bunuh diri kelar tangan lah bakar bilik lah, nanti mayat buruk, aku telan ubat sampai mati tapi mayat aku tetap cantik.” Her answer buat we all geng ketawa berdekah. Sempat lagi dia fikir cantik??


If you’re wondering macam mana ward tu , nampak tak pagar macam penjara kat belakang tu? Kami kena kurung kat situ. Yang luar ni bahagian melawat, and if duduk situ tudung pun tak boleh pakai. Tapi sebab aku dikira normal sikit, doctor bagi pakai tapi bila masuk je ward kena bukak. 

Even patient dalam tu semua dipandang gila and mental oleh masyarakat, lil did you know that they are actually a good person. They seems to be so happy with their life, laugh a lot and talk a lot too. I’m quite happy to be in there (despite of being afraid if i get killed). 

Masa i tak nak pergi makan sebab i rasa nak mati je masa tu, few of the “crazy” patients, diorang bawakan makanan dekat katil i, kejut i bangun and suapkan i. Diorang cakap, “kamu gadis cantik kena makan, nanti tak makan tak cantik, macam mana mau keluar dari sini”. 

Most of the patients there diorang baik cuma tu la ada masalah mental. Kejap normal kejap cakap dengan dinding, cakap dengan bantal. I sedih sebab spanjang i duduk sana, ada jugak family diorang yang tak datang melawat langsung. “WHY”

I don't know why i macam ni. Yang i tahu i nk mati. Tapi tak nak mati. You get me? I nak sakit ni, rasa pedih kat dada ni hilang. All i could ever think is by killing myself. I buat, 4 kali dah. Tapi tak mati-mati. Because i hesitate with myself. Part of me just nak mati, the other part nak hidup. It was so hard to lived with a deppression. You couldnt eat, you couldnt sleep. You lost interest in things that you used to love the most, don’t wanna talk to anybody including ur own family, just wanna be alone in ur room, staring at the shilling and hoping that god take your life.

Skizo? Shaking my head, its hard too. Because i hear voices, they telling me to kill my own family, stab my brother (i almost do it, i grab a knife and try to stab my brother on his stomach and thank god my mom saw it) i saw a shadows of me myself tergantung kat kipas, almost everyday. Also i nampak dekat corner of my room, i nampak diri sendiri kelar nadi dan leher darah terpancut, banyak gila darah. Then i mati. I nampak and dengar benda tu semua tiap hari. Bayangkan i macam mana. Ni semua before i get a profesional help. I struggle dengan benda ni semua sampai berhenti kolej.

How my family react? Haha my sister, bila i nak bunuh diri 2 days before raya dia jerkah i then cakap “if nak mati, bunuh diri dekat luar rumah jangan dalam rumah, memalukan mak bapak. Pergi terjun bangunan senang.” My other sister? Dia cakap “itu la akak suruh solat, malas solat. baca quran kerap sikit.” And then bila i told her i buat semua tu, dia salahkan lagi i, and cakap i’m not doing it good enough, solat lebih sikit. Ni semua ujian.


This is just a random pic of my hand and the scars on it, its not that deep but its much enough to describe how much pain that i feel. This is how i release the pain on my chest. It works.

MELUAHKAN RASA MELALUI TULISAN

Here is something that i tulis masa dalam ward. Sebulan duduk sana without tv, music, phone and anything. I only have my notebook and pen. Tu pun nurse simpan cause pernah ada kes patient cucuk mata nurse with pen.





My first suicide attempt was 2 days before raya. When the whole family ready on the table for berbuka, i stay in my room cause i period that time so they don’t syak anything. Thats when it happened. I take my shawl dan gantung myself dekat kipas. Just leave me for 1 minute then i will die. 

The second one is when i cut my nadi, lost a lot of blood sampai kena tahan emergency. Survive from that too why can’t god just let me die. Third, ni masa dalam ward. I pergi toilet and ambik batang paip then jerut myself. Nurse time tu tak ikut i but one of the patient report. Oh lupa nak cakap, i pun kena ikat and meraung macam orang gila. The last one, i overdose my medicines, telan semua tak ingat dunia. Bangun ada kat hospital diorang pam perut dah. Selamat jugak. End up aku give up nak bunuh diri sebab tak mati-mati.

Instead of nak mati bunuh diri, aku cuba ubah cara hidup aku. Aku tulis dekat buku nota great thing about myself, 10 reasons why i love myself, then tulis list tempat i wanna go. Macam aku manfaatkan tiap saat dalam hidup aku untuk benda yang bermakna instead of nak mati tapi tak mati-mati.

But i dont know lah, sekarang pun masih ada rasa nak mati tu. I mean, dalam otak still ada. Aku phobia naik motor or kereta sebab aku takut langgar orang or bagi diri sendiri excident sebab aku nak mati, aku tak tahan nak hadap rasa sakit ni hari-hari dari pagi sampai nak tidur.

Aku happy, tapi aku tak happy. faham tak? Aku gelak tapi tak rasa lawak. Faham tak? Rasa macam kosong, macam takde apa-apa dalam diri ni. Kosong semua kosong. Tak tahu nak isi dengan apa, rasa tetap sama. Kalau tanya aku the reason why boleh kena MDD ni, aku dulu selalu pindah sekolah, orang asyik tak suka aku, aku kena buli, family selalu cakap aku menyusahkan, pembawa sial, aku kena assault with my own family member. Kecik dulu almost kena gang rape, kawan tak suka, boyfriend curang. 

Entahlah, aku jauhkan diri dari semua orang sebab aku tak nak sesiapa malu kawan dengan aku sebab aku gila. Aku tak nak menyusahkan orang lagi. Cukup aku menyusahkan mak bapak aku, cukup sampai situ. Ni sebabnya mati lagi elok dari hidup. Aku berhenti kolej, pun orang dah cakap macam-macam.

I don't know what to do anymore sampai i buntu, i cut myself even more. Then i post dekat twitter. I’m not sure why i buat macam tu. Maybe hoping for someone to notice yang im in pain? Or hoping for someone to help me? Glad i did that, cause tu sebabnya i jumpa Bella @bellabellubells.

Bella ni bagitau aku mental illness tu ada, before this aku tak sedar langsung yang aku ada deppression. Tak tahu pun perangai aku tu simptom deppression. Dia yang explain process and tell me how to get a profesional help. Because of Bella, i’m here, still here. Stronger than before.

But now i’m off my medicines, stop seing my doctor and my therapist. Not sure how im doing but it’s better than before. I’m trying so hard and thank you so much for those yang concern and always check on me. May Allah bless you. 

TIDAK PERLU MENILAI ORANG SEKADAR LUARAN

Lastly, tolong jangan cakap orang ada mental illness ni lemah iman, tak cukup iman, tak ingat Tuhan, tak solat. There’s a reason why penyakit ni digelar penyakit mental sebab mental kami tak betul, tak fikir waras. So bila buat something pun tak guna otak sebab dah tak boleh fikir. And if you ada kawan, boyfriend, girlfriend, or anyone yang you rasa ada simptom deppression, please please please always be there for them sebab support tu buat kami jadi lagi kuat untuk hidup. Tahu, kadang-kadang susah nak handle tapi please bertahan and selalu ada. 

No, I'm not seeking for attention. I just need this issue regarding mental illness to not be taken lightly. It could cost someone's lives. If you need someone to talk, im here just hit me up and you can talk to me, i’m here for you, always thank you for your kind words and ur support i hargai.  

And those yang DM i will try my best to reply because banyak sangat DM. Thank you guys. Allah je boleh balas kebaikan korang! And nanti insyallah i akan share how to handle a friend yang ada deppression.

Sumber: bqishamin


from The Reporter https://ift.tt/2SYpL3w
via IFTTT

from Cerita Terkini Sensasi Dan Tepat https://ift.tt/2R89VWR
via IFTTT

0 comments:

Post a Comment

loading...